tisdag 15 januari 2013

Snabb vegetarisk pasta på ekologisk rescue-mission

På tisdagar är Adrian och cyklar mountainbike i Nackareservatet efter jobbet (ja, även i meterdjup snö och -15 grader) så då har jag (Flora) och dottern Freja en egen kväll då vi äter tillsammans bara hon och jag. Eftersom hon kan vara lite otålig med att få mat när hon kommit hem från förskolan tänkte göra en snabb pasta idag och "fuskade" med färdigblandad pesto. Vi brukar alltid annars göra egen pesto, men det kan ju ta lite tid och jag hittade faktiskt en pesto på soltorkade tomater som inte innehöll en massa konstiga tillsatser samtidigt som den hade en hel del av de "riktiga" ingredienserna (annars kan de ofta snåla på de dyra ingredienserna i färdigjord pesto - exv. basilika, pinjenötter och parmesan, och snålar man in på de grejerna blir det ju tyvärr inte mycket annat kvar i peston, så då fylls det på med olika skumma saker och aromämnen. Men jag hittade alltså en schysst pesto och letade i grönsakshyllan efter andra ingredienser. Först tänkte jag köpa broccoli, hennes favoritgrönsak, men det fanns ingen ekologisk och istället fick jag syn på några lite ledsna zuccinisar (igen, för den flitige bloggläsaren minns kanske denna incident, fast denna gång var jag på vår lokala Ica och de har väldigt dåligt ekologiskt utbud, så jag ville verkligen sponsra när de nu äntligen tagit in något ekologiskt). Jag bestämde mig för att ha dem i pastan tillsammans med lök och papika. Det blev faktiskt jättegott och en stor hit med min lilla matgäst.

Pasta med pesto och grönsaker

4 portioner

4 nystan tagliatelle per person
1 liten burk pesto med soltorkade tomater
2 st små zucchini
1 röd snackpaprika
2 mindre gul lök
2 klyftor vitlök
salt, svartpeppar
paprikapulver (om man vill)
ev körsbärstomater

Skölja och hacka zuccinis och paprika i mindre bitar. Bryn hackad lök i rapsolja i en stekpanna, lägg i paprika och zuccini och fortsätt steka alltihop i rapsolja tills det är mjukt. Pressa under tiden i vitlök, salta, peppra och tillsätt gärna paprika. Koka upp rikligt med vatten medan allting ligger i stekpannan och koka pastan i saltat vatten med lite rapsolja i. Om det på förpackningen står att pastan ska koka i 6-8 minuter, smaka då på en pastabit efter drygt 5 minuter för att kontrollera att det inte blir överkokt. Rör inte om för mycket i pastan medan det kokar, det frigör stärkelse och gör att den klibbar. Var förberedd med durkslag och häll av pastan när den är nästan helt klar eftersom den mjuknar ytterligare lite efter att man hällt av. Häll direkt tillbaka pastan i den varma kastrullen, ringla över lite olivolja samt kör några varv med pepparkvarnen, sedan kan pastan stå i kastrullen och hålla sig varm utan att klibba ihop ifall såsen inte är helt färdig. När grönsakerna är mjuka lägger man upp pasta på tallrikar, blandar med en rejäl matsked pesto och toppar med grönsaksröran och kanske några halverade körsbärstomater. Prego!

Övrigt: vegetarisk, gör egen pesto så kan det vara veganvänligt, laktosfritt och glutenfritt ifall man använder glutenfri pasta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar